יצירת קשר

ליצירת קשר


קשיים בהתארגנות אינם דבר שמאפיין ילדים בלבד. עם זאת, במרבית המקרים הצורך בהתארגנות עולה ומתחדד עם תחילת חינוך החובה (בערך מגיל חמש), כאשר גודל האחריות והצורך בהתארגנות יעילה עולים עם השנים. אבחון מוקדם בצורך בחיזוק יכולת ההתארגנות אצל פעוטות וילדים בכיתות הנמוכות יהיה מתנה גדולה שאתם, ההורים, יכולים להעניק לילד או לילדה על מנת לאפשר להם חיים קלים יותר - בהמשך הלימודים, בצבא, בעבודה, ובכל תחום בחיים. תהליכי ריפוי בעיסוק לילדים שחווים קשיי התארגנות תסייע לילד לשקול צעדים, להתחשב במגבלותיו ולתכנן, להגדיר ולבצע משימות שמותאמות לגילו וליכולותיו.  
 

מה הם קשיים בהתארגנות ואיך יודעים שלילד יש קושי בהתארגנות?
המונח "התארגנות", מתאר לא את שלבי העשייה בתהליך ביצוע מטלה, אלא את יכולתו של הילד לנהל את תהליך ביצוע המטלה באופן יעיל, מסודר ורצוף. בהנחה שהמטלות הניתנות לילד תואמות את גילו, ילד שהוא בעל יכולות התארגנות מאוזנות ובריאות יידע לתכנן את הפעולות שהוא מעוניין לבצע לאור המטלה ולבצע אותם זו אחר זו ללא קושי. ילד בעל קשיי התארגנות, "ייתקע" בשלב כלשהוא בעת ביצוע המטלה או יבזבז אנרגיה או זמן על תכנון הביצוע, על יוזמה ותחילת פעילות, מציאת פתרונות וכדומה.
 

מהם התפקידים והפעולות במהלך התארגנות לביצוע מטלה?
המונח "קשיים בהתארגנות" מאחד בתוכו מספר אפיקים שבאחד מהם או יותר יכול הילד להתקשות. ייתכן שהוא "נתקע" בשלב תכנון המטלה או הפתרון, שקשה לו עם יוזמה לקראת תחילת הפעולה, ייתכן שניהול הזמן שלו לוקה, או שההוא מתקשה בגמישות המחשבתית הנדרשת על מנת להתאים את הפעולות לפתרון המטלה הספציפית.
 

היכולת של יד להתארגן באה לידי ביטוי מגיל צעיר, וניתן לראות ביטויים שלה ביכולתו של הילד להתארגן בבוקר לקראת היציאה למסגרת, בגן או בכיתה לאורך היום (למשל כאשר הוא נדרש לבצע מטלה, כאשר חל שינוי לא צפוי בשגרת היום שלו, וכדומה), בהתמודדות יעילה עם שיעורי בית ולאחר מכן עם מבחנים, בהתארגנות על מרחב הדף בעת ציור או כתיבה, וגם - ברמת האימפולסיביות והויסות החושי במהלך התארגנות לקראת ביצוע מטלה.
 

ריפוי בעיסוק לילדים שקשה להם להתארגן
אם אתם מגלים אצל הילד (או אצל נער או אפילו אצל מבוגר) קושי בהתארגנות, אשר מפריע לו לשמור על שיגרת חיים מאוזנת, מומלץ לפנות לקבלת תמיכה. תהליכי ריפוי בעיסוק לילדים עם קושי בהתארגנות יתמקדו בהבנה של עולמו הפנימי של הילד והקשיים אותם הוא חווה, ארגון סביבה תומכת שתאפשר לו ללמוד לחיות עם המגבלות האישיות שלו ולהשיג את המירב, שינוי הרגלים ושיפור היכולת להתארגן מחשבתית על ידי תרגילים ומשחקים שילמדו את הילד ויעודדו אותו להתארגן, ליזום, לפרק את המטלה לצעדים שאיתם הוא כן יכול להתמודד, לזכור, לווסת את הגריה החושית במהלך ביצוע המטלה, ועוד.

מרחב אישי - מרכז רב תחומי לטיפול בילד ובמשפחה.


 

חייגו אלינו יצירת קשר