יצירת קשר

ליצירת קשר

המעבר מסביבת הגן לבית הספר הינו מעבר משמעותי, ולא כל ילד מוכן למעבר זה, שבצידו שינויים בשגרת היום וברמת האחריות החלה עליו, בגיל שש.

הדרך הנכונה לזהות האם הילד שלנו מוכן להתמודד עם המסגרת הלימודית בבית הספר אינה דרך הגיל הכרונולוגי שלו בלבד, אלא דרך הערכת התפתחות על פי משתנים בארבעה תחומים עיקריים. בחינת מצבו ויכולותיו בתחומים אלה - שיפורטו מייד - יסייעו לנו להעריך את רמת הבשלות של הילד ולבחור אם להעלות אותו לכיתה א', או להשאיר אותו עוד שנה בגן, ובמידת הצורך לסייע לו באמצעות תמיכה מקצועית או תהליך של ריפוי בעיסוק, לצמצם פערים ולהגיע מוכן, בטוח ושמח לכיתה א'.

המוכנות לכיתה א' נמדדת בארבעה תחומים עיקריים:

מבחינה פיזיו-מוטורית, נרצה לראות ילד שהשליטה שלו בפעולות בתחום המוטוריקה הגסה והמוטוריקה העדינה בשלות. הילד רץ, קופץ, נע באופן חופשי ותוך שליטה ברורה בתנועות גופו במרחב, כמו כן, הוא אוחז עיפרון בצורה נכונה (באמצעות שלוש אצבעות, כאשר האגודל מעל והאמה תומכת מלמטה), ויודע לשלוט בכלי כתיבה ולצייר צורות (הוא לא חייב לדעת לצייר אותיות) באופן ברור.

מבחינה רגשית, נרצה לראות ילד שהתנהגותו בוגרת (בהתאם לגילו, כמובן). ילד שמסוגל לדחות סיפוקים, להסתדר עם חברים (כלומר, הוא יודע לעמוד על שלו מחד אבל גם לוותר מאידך), להבין ולדעת להסתדר בתוך מערכת של כללים מובנים, ויודע להתמודד ולפתור בעיות. נרצה לראות ילד עצמאי, בוטח, בעל דימוי עצמי בריא.

מבחינה קוגניטיבית, נרצה לראות ילד שמעוניין ללמוד, ילד סקרן שמתעניין ושואל. ילד שיודע לשמור על קשב למשך פרקי זמן התואמים את גילו, מסוגל להתבטא באופן ברור ורלוונטי, ולנתק את השיחה הקונקרטית מן החוויה האישית.

מבחינה חברתית נרצה לראות ילד שיודע לבנות חברויות ולהסתדר בקהילה. ילד שיודע לרסן תחושות כעס או עלבון, לבטא אותם במסגרת המתאימה ובמינון מתאים, ילד בעל דימוי עצמי וביטחון עצמי שיאפשרו לו לתפוס את מקומו בסביבה החברתית של בית הספר בצורה המתאימה לו ולקבל תמיכה מני גילו בהתאם לצרכיו (צרכים אלה הם אינדיווידואליים לכל ילד).

הילד שלי בן שש ואני בספק אם הוא בשל לבית הספר - מה לעשות?

אם להורים יש ספק באשר למוכנות הילד לכיתה א', אנחנו מציעים להתחיל בשיחה עם הצוות בגן. אם עולה כי ייתכן שהילד ירוויח מהשארתו בגן למשך עוד שנה אחת, אנחנו ממליצים להיוועץ באיש מקצוע, מרפא בעיסוק לילדים או יועץ שעוסק בהכנה לכיתה א'. במקרים שבהם הילד באמת אינו בשל להתחיל את הלימודים בבית הספר, השארתו בגן למשך עוד שנה אחת יכולה להיות מתנה שתאפשר לו להתחיל את הלימודים כשהוא בשל, מוכן, ויכול ללמוד וליהנות.

הכנה לכיתה א'

לעיתים, הילד באמת צריך עוד קצת חיזוקים לפני שהוא עולה לכיתה א'. סביבות הכנה לכיתה א' מאפשרות עבודה על בשלות מוטורית, קוגניטיבית, שפתית ורגשית, כל אלה חשובים ומשמעותיים מבחינת השתלבותו התקינה של הילד בכיתה א'.

ההשתתפות בקורסי הכנה לכיתה א' פעמים רבות מאפשרת לילד יתרון מתוך ניסיון בהתמודדות עם האתגרים שיעמוד בפניהם עם תחילת לימודיו. המטרה היא לאפשר לו השתלבות קלה ונוחה יותר, פניות ללימודים, ביטחון ושמחה בשגרת יומו. בהצלחה!

מידע נוסף אודות קבוצת המוכנות לכיתה א'

חייגו אלינו יצירת קשר