איך להשיג שתי ציפורים במכה? על אבחון פסיכודידקטי
לא תמיד חייו של הילד שלנו הם נהר הזורם ברכות בנתיבו. לעיתים, על אף הרצון והמאמץ שאנחנו משקיעים, באהבה, בכיוון הנפש הרכה שלו לדרכים נטולות מהמורות, הוא נתקל בקשיים ולפעמים אלה מפריעים לו לנצל את מלוא הפוטנציאל שלו בתהליך הלימודי במסגרת החינוכית.
אם הצוות החינוכי בבית הספר או אתם בבית, מרגישים שהילד מתקשה "לשמור על הקצב", חווה קשיים רגשיים, קוגניטיביים או לימודיים, או שמשהו להערכתכם לא כרגיל או לא בסדר, חבל לדחות את ההתייחסות - בידקו את האפשרות לאבחון פסיכודידקטי, שבאמצעות מאבחן מקצועי יסייע לשים את היד על הנקודה, להגיש טיפול ולעזור לילד להתגבר על הקושי ולמצות את החוויה הלימודית שהיא עיקר אחריותו בשנות בית הספר.
הוא לא חייב לפתח בעצמו את התחושה שהוא שונה, "כמעט" בקצב, או אפילו חסר יכולת. הוא יכול לקבל הכרה בקשיים שאיתם הוא מתמודד וביחד איתה גם התאמות ממסגרת הלימוד (ואפילו במבחני הבגרות) וסיוע מקצועי שיעזור לו לחזור לעניינים וליישר קו עם כולם.
אבחון פסיכודידקטי - שם את הדגש על אתגרים ברמה הרגשית
בהמשך לתהליך האבחון הדידקטי, שם אנחנו שמים דגש על זיהוי אתגרים לימודיים וקשיים בזיכרון ובלמידה, האבחון הפסיכודידקטי מציע תהליך משלים, בו ישנו דגש על עולמו הרגשי של הילד. התהליך, המשלב שאלות הבוחנות את מצב הילד מבחינת התקדמות בלימודים במישורים השונים, ושאלות השלכתיות שונות הבוחנות את האיזון הרגשי שלו, בנוי על מנת לספק תמונה מקיפה על מצבו הרגשי של הילד, מצבו הלימודי, ויכולותיו.
למה זה "שתי ציפורים"?
האבחון הפסיכודידקטי מנסה לתת מענה לשני היבטים בו זמנית - הוא מספק מענה דידקטי מקיף ומנסה לזהות אתגרים או עיכובים התפתחותיים-לימודיים אצל הילד בתחומים השונים (כמו התפתחות הקריאה והכתיבה, חשיבה מתמטית, התארגנות ללמידה, תפקודי זיכרון, ועוד). בנוסף, הוא מכיל התייחסות עמוקה למצב הנפשי-רגשי של הילד ומנסה לאתר נקודות שיש צורך לחזק, על מנת לאפשר מבנה רגשי יציב ואיתן ופניות רגשית ללימודים ועיסוקים אחרים.
מה קורה במהלך האבחון הפסיכו-דידקטי?
האבחון הפסיכודידקטי הינו תהליך הנמשך בדרך כלל כחמש עד שבע שעות, והוא מורכב מבחינת המצב הלימודי של הילד, באמצעות שאלונים או מעין בחינות קטנות (באווירה נינוחה וללא מתח או לחץ, במפגש של אחד על אחד בהשתתפות הילד והמאבחן הדידקטי בלבד), ושיחה שמסייעת בבחינת מצבו הרגשי של הילד. פרט לשני אלה, תתקיים בדרך כלל גם שיחה מקדימה בהשתתפות ההורים וכן יינתנו שאלונים טרם השיחות למילוי על ידי ההורים, הצוות החינוכי במסגרת בה שוהה הילד, ואם הילד בוגר מספיק - גם על ידיו.
האבחון הפסיכודידקטי מאוד עוזר לילדים הנזקקים לו
לעיתים, אנחנו ההורים מוצאים את עצמינו מתקשים להשלים עם העובדה שהילד נזקק לאבחון פסיכודידקטי, ולעיתים חוסר ההשלמה של ההורים עם המצב מאריך את תקופת הטיפול והביצוע של האבחון. לכן חשוב לנו שתדעו, שילד גדל בסביבה אנושית, תהיה זו חמה ואוהבת ככל שתהיה, הוא נתקל (וגם חשוב שייתקל) באתגרים שפה ושם מוציאים אותו מאיזון. העזרה שתגישו לו מייד עם זיהוי הקושי היא זו שמצביעה על ההורות הטובה, מכיוון שהיא תאפשר לו לזהות מייד ערוצי התמודדות נוספים שיאפשרו לו ללמוד היטב, להיות "כמו כולם" (וזה חשוב בגילאי בית הספר) ולהשיג את המירב מהחוויה שלו במסגרת החינוכית.
נכתב ע"י חברת Droxit בשיתוף עם CyberSense בעבור מרחב אישי
לא תמיד חייו של הילד שלנו הם נהר הזורם ברכות בנתיבו. לעיתים, על אף הרצון והמאמץ שאנחנו משקיעים, באהבה, בכיוון הנפש הרכה שלו לדרכים נטולות מהמורות, הוא נתקל בקשיים ולפעמים אלה מפריעים לו לנצל את מלוא הפוטנציאל שלו בתהליך הלימודי במסגרת החינוכית.
אם הצוות החינוכי בבית הספר או אתם בבית, מרגישים שהילד מתקשה "לשמור על הקצב", חווה קשיים רגשיים, קוגניטיביים או לימודיים, או שמשהו להערכתכם לא כרגיל או לא בסדר, חבל לדחות את ההתייחסות - בידקו את האפשרות לאבחון פסיכודידקטי, שבאמצעות מאבחן מקצועי יסייע לשים את היד על הנקודה, להגיש טיפול ולעזור לילד להתגבר על הקושי ולמצות את החוויה הלימודית שהיא עיקר אחריותו בשנות בית הספר.
הוא לא חייב לפתח בעצמו את התחושה שהוא שונה, "כמעט" בקצב, או אפילו חסר יכולת. הוא יכול לקבל הכרה בקשיים שאיתם הוא מתמודד וביחד איתה גם התאמות ממסגרת הלימוד (ואפילו במבחני הבגרות) וסיוע מקצועי שיעזור לו לחזור לעניינים וליישר קו עם כולם.
אבחון פסיכודידקטי - שם את הדגש על אתגרים ברמה הרגשית
בהמשך לתהליך האבחון הדידקטי, שם אנחנו שמים דגש על זיהוי אתגרים לימודיים וקשיים בזיכרון ובלמידה, האבחון הפסיכודידקטי מציע תהליך משלים, בו ישנו דגש על עולמו הרגשי של הילד. התהליך, המשלב שאלות הבוחנות את מצב הילד מבחינת התקדמות בלימודים במישורים השונים, ושאלות השלכתיות שונות הבוחנות את האיזון הרגשי שלו, בנוי על מנת לספק תמונה מקיפה על מצבו הרגשי של הילד, מצבו הלימודי, ויכולותיו.
למה זה "שתי ציפורים"?
האבחון הפסיכודידקטי מנסה לתת מענה לשני היבטים בו זמנית - הוא מספק מענה דידקטי מקיף ומנסה לזהות אתגרים או עיכובים התפתחותיים-לימודיים אצל הילד בתחומים השונים (כמו התפתחות הקריאה והכתיבה, חשיבה מתמטית, התארגנות ללמידה, תפקודי זיכרון, ועוד). בנוסף, הוא מכיל התייחסות עמוקה למצב הנפשי-רגשי של הילד ומנסה לאתר נקודות שיש צורך לחזק, על מנת לאפשר מבנה רגשי יציב ואיתן ופניות רגשית ללימודים ועיסוקים אחרים.
מה קורה במהלך האבחון הפסיכו-דידקטי?
האבחון הפסיכודידקטי הינו תהליך הנמשך בדרך כלל כחמש עד שבע שעות, והוא מורכב מבחינת המצב הלימודי של הילד, באמצעות שאלונים או מעין בחינות קטנות (באווירה נינוחה וללא מתח או לחץ, במפגש של אחד על אחד בהשתתפות הילד והמאבחן הדידקטי בלבד), ושיחה שמסייעת בבחינת מצבו הרגשי של הילד. פרט לשני אלה, תתקיים בדרך כלל גם שיחה מקדימה בהשתתפות ההורים וכן יינתנו שאלונים טרם השיחות למילוי על ידי ההורים, הצוות החינוכי במסגרת בה שוהה הילד, ואם הילד בוגר מספיק - גם על ידיו.
האבחון הפסיכודידקטי מאוד עוזר לילדים הנזקקים לו
לעיתים, אנחנו ההורים מוצאים את עצמינו מתקשים להשלים עם העובדה שהילד נזקק לאבחון פסיכודידקטי, ולעיתים חוסר ההשלמה של ההורים עם המצב מאריך את תקופת הטיפול והביצוע של האבחון. לכן חשוב לנו שתדעו, שילד גדל בסביבה אנושית, תהיה זו חמה ואוהבת ככל שתהיה, הוא נתקל (וגם חשוב שייתקל) באתגרים שפה ושם מוציאים אותו מאיזון. העזרה שתגישו לו מייד עם זיהוי הקושי היא זו שמצביעה על ההורות הטובה, מכיוון שהיא תאפשר לו לזהות מייד ערוצי התמודדות נוספים שיאפשרו לו ללמוד היטב, להיות "כמו כולם" (וזה חשוב בגילאי בית הספר) ולהשיג את המירב מהחוויה שלו במסגרת החינוכית.
נכתב ע"י חברת Droxit בשיתוף עם CyberSense בעבור מרחב אישי
