אבחון פסיכודידקטי - מה לאחר תום האבחון?
אבחון פסיכודידקטי הינו תהליך מורכב ועדין, במהלכו נערך מעין שילוב בין האבחון הדידקטי המוכר לאבחון פסיכולוגי, להבנה מקצועית ועמוקה של קשיים שהתעוררו אצל ילד או ילד, נער או נערה, ושיש בסיס (להורים, למורים, או למטפלים) להניח שמדובר בהרכבה של קשיי התארגנות, לימוד או מוטוריקה וקשיים רגשיים.
האבחון הפסיכודידקטי נעשה על ידי פסיכולוג שעבר הכשרה לביצוע אבחונים דידקטיים או על ידי צוות המורכב לפחות מפסיכולוג ומאבחן דידקטי. האבחנה ניתנת תוך חשיבה משותפת על התובנות שהתגלו במהלך האבחון.
אם התגלו אצל הילד שלכם קשיים לימודיים המשולבים גם בקשיים רגשיים, לאור תקופה רגשית עמוסה, שינויים בשגרת החיים וכדומה - אנחנו ממליצים לכם בחום לבחון את האפשרות לקיים אבחון פסיכודידקטי. ההשלכות מאבחון כזה, היכולת לתמוך בילד, להכיר במגבלותיו ולאפשר לו להתמודד איתן, כמו גם היכולות לדרוש התאמות מהמסגרת החינוכית על מנת לאפשר לו למצות את הפוטנציאל הלימודי שלו - כל אלה עשויים להביא להבדל משמעותי ביכולות הילד ללמוד, בחווייה הלימודית שלו ובתחושות הביטחון, השייכות והיכולת האישיים שלו.
כבר עברנו אבחון פסיכודידקטי, מה עכשיו?
תוצאות האבחון הפסיכודידקטי נמסרות להורים, והם יבחרו כיצד להתמודד עם כל הכתוב בהן. זוהי אחריות ההורים להבין את הדיאגנוזה הניתנת לאחר האבחון ולדאוג ליידע את בית הספר וגורמים רלוונטיים נוספים.
הנה, צעד אחר צעד, הדרך המומלצת להתמודד עם תוצאות האבחון שקיבלתם.
שלב ראשון - הבינו היטב את כל הכתוב בתוצאות האבחון
קיראו את תוצאות האבחון (בדרך כלל מדובר במסמך לא קצר, הכולל אבחון מפורט, המלצות להמשך התמודדות ותובנות ממהלך האבחון) וודאו שאתם מבינים בדיוק "למה התכוון המשורר". קיראו עוד אודות הביטויים הלא מובנים והאבחון המופיע במסמך התוצאות. במרבית המכונים יציעו לכם סיוע בהבנת תוצאות האבחון ויעמידו לרשותכם איש מקצוע שיענה על שאלות וירחיב נקודות שאינן ברורות לכם בנוגע למסמך התוצאות שקיבלתם.
יידעו את הגורמים הרלוונטיים
מייד לאחר שאתם מרגישים שהבנתם את כל האמור במסמך תוצאות האבחון הפסיכודידקטי, פנו אל יועצת בית הספר או אל המורה ובקשו להיפגש עימם. הביאו איתכם אל הפגישה עותק מצולם של מסמך הסיכום הכולל את תוצאות האבחון החתומות על ידי המכון ו/או איש המקצוע שביצע את האבחון.
ספקו את התמיכה הנדרשת בבית
אם התקבלו המלצות להוראה מתקנת, ריפוי בעיסוק או פעילויות אחרות, או אם התקבלו המלצות להתאמת הסביבה הביתית לצרכי הילד - בידקו כיצד אתם יכולים או מוכנים להיענות או להתחשב בהמלצות אלה. דעו, כי תמיכת ההורים והתאמת הסביבה הביתית היא נדבך הכרחי בתהליך שיפור התהליכים הלימודיים של הילד.
אל תשכחו לעקוב
במרבית המקרים, יידרש מעקב וקשר צמוד עם היועצת או המחנכת בשבועות שלאחר האבחון על מנת לוודא כי כל ההמלצות הובנו והוטמעו וכי הילד יכול לקבל את כל ההתאמות שהמסגרת החינוכים יכולה לאפשר לו, על פי תוצאות האבחון. בנוסף, בדרך כלל יש להיפגש עם הצוות החינוכי לכל הפחות אחת לשנה על מנת לוודא כי המסגרת ממשיכה לאפשר את ההקלות הנדרשות לאורך הלימודים.
לעיתים, ההבדל בין ילד מתוסכל לילד מאושר הוא היכולת להבין איך בדיוק פועלים מנגנוני ההתארגנות, הלימוד והזיכרון של הילד שלכם ולתמוך בתהליכי הלימוד שלו. אם תוכלו לאפשר לילדכם סביבה מותאמת יותר לצרכיו הן בבית והן במסגרת החינוכית, תאפשרו לו הצלחה רבה יותר בלימודים כמו גם יותר ביטחון עצמי, יותר חברים ויותר שמחת חיים.