מה בין הפרעות קשב לקשיים מוטורים חשיבות האבחון והטיפול הפיזיותרפי
מאת: ערבה רון באום, פיזיותרפיסטית B.P.Tהפרעת קשב והיפראקטיביות הינה הפרעה שכיחה בקרב אוכלוסיית הילדים (3-5%), ועשויה לגרום לקשיים תפקודיים במישורים רבים: לימודיים ,חברתיים ותפקודיים. לאחרונה גברה המודעות בקרב האוכלוסייה לחשיבות האבחון והטיפול בבעיה, אולם חשוב להדגיש כי להפרעת קשב עשויות להתלוות בעיות נוספות אשר חשוב לטפל בהן לא פחות ביניהן: לקויות למידה, הפרעת שפה, הפרעות התנהגות וקשיים מוטוריים.
ממחקרים אחרונים ידוע כי 50% מהילדים עם הפרעת קשב מדגימים קשיים מוטוריים הבאים לידי ביטוי בביצוע מיומנויות מוטוריות, קואורדינציה ושווי משקל. ילדים המתקשים בתחום המוטורי לרוב יציגו קשיים בהשתתפות בפעילויות שונות בסביבות שונות (לדוגמה גם בבית וגם בבית הספר). ילדים אלו עשויים להתבלט פחות בשיעורי התעמלות או בהשתתפות בספורט תחרותי, יתקשו בפעילויות בסיסיות יומיומיות כמו לבוש ושריכת שרוכים וידגימו קשיים במוטוריקה עדינה כמו ציור או כתיבה. חשוב לציין שלא כל ילד יתקשה בכל התחומים. הפרעת הקשב יחד עם קשיים מוטוריים עלולה להשפיע על ירידה תפקודית ושילוב חברתי של הילד באופן משמעותי ועל כן ישנה חשיבות רבה באבחון נכון וטיפול. בנוסף , הפרעת קשב וקשיים מוטוריים לרוב אינם נעלמים עם הגיל, אלא באים לידי ביטוי באופן שונה ומווסתים עם השנים בשל יכולתו של המבוגר להתמודד טוב יותר עם קשייו.
בעניין הטיפול בהפרעת הקשב חשוב להבין כי טיפול מכל סוג שהוא התנהגותי או תרופתי הינו סימפטומאטי בלבד ואינו "מרפא" את הבעיה. כיום ישנן הוכחות מחקריות רבות התומכות בטיפול תרופתי של ריטלין או תרופות בעלות מכניזם דומה שנמצאו בטוחות ויעילות מאוד כאשר ניתנות במינון נכון וכמובן על ידי רופא המבצע מעקב אחרי הילד. בנוסף רצוי לשקול הדרכת הורים היות וזו מסייעת בהתמודדות עם הילד וקשייו ולעיתים בבעיות התנהגות נלוות אשר משתנות בהתאם לגיל. סביבת בית הספר יכולה להיות מותאמת יותר כמו לדוגמה מקום ישיבה או מתן שיעורי בית באופן המותאם אישית.
ילדים המדגימים קשיים מוטוריים זקוקים לאבחון מתאים על ידי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק לילדים. ידוע כי התערבות נכונה בזמן מסייעת ואף משפרת יכולות של מוטוריקה גסה ועדינה ובנוסף יכולה לשפר את התמודדותו של הילד בסביבת בית הספר, בבית ועם חברים בני גילו. לסיכום למחצית מהילדים עם הפרעת קשב ישנם גם קשיים מוטוריים אשר מהווים מגבלה נוספת בתפקוד היומיומי. ישנה חשיבות מכרעת באבחון וטיפול מוקדם בבעיה על ידי מטפלים מוסמכים בתחום הפיזיותרפיה והריפוי בעיסוק לילדים.
Mark LW ,Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Seminars in Pediatric Neurology, 2006 13, 279-285.
Piek JP, Dyck MJ, Sensory- Motor Deficits in Children with Developmental Coordination Disorder, Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Autistic Disorder, Human Movement Science 2004 (23), 475-488.
Polatajko HJ, Cantin Noemi, Developmental coordination Disorder (Dyspraxia): An Overview of the State of the Art, Seminars in Pediatric Neurology, 2006 12:250-258.
Watemberg N, Waiserberg N, Zuk L, Lerman-Sagie T, Developmental Coordination Disorder in Children With Attention-Deficit-hyperactivity-disorder and physical therapy intervention, Developmental Medicine and Child Neurology, 2007 49: 920-925.
Diagnotic And Statistical Manual Of Mental Disorders, Fourth Edition, DSM 4, American Psychiatric Association, Washington DC, Inc1994, pp53-55
