על התפתחות תקינה של השפה

על התפתחות תקינה של השפה ואבחון קשיי שפה או דיבור בגיל הרך

 

בהקשר של התפתחות השפה, כל ילד הוא עולם ומלואו, וישנם הבדלים בהתפתחות השפה בין ילדים שונים. הבדלים אלה מעוררים לעיתים אי נוחות אצל הורים השואלים את עצמם - האם התפתחות השפה של הילד היא תקינה, תואמת גיל? האם יש להיעזר בקלינאית תקשורת?

במאמר שלפניכם, נסקור התפתחות תקינה של השפה בגיל הרך.

 

תחילת התפתחות השפה

ילד מתחיל לדבר, בדרך כלל, בהברות בודדות. זהו השלב בו רק ההורים יכולים להבין אותו :-) הוא "מצמיד" הברות לאובייקטים, משמיט עיצורים אבל הוא בדרך כלל עקבי בתיאור אותו אובייקט שוב ושוב באותו רצף הברות שהוא מסוגל להגות...

עד גיל שלוש, נצפה מן הילד שיוכל להגות את צלילי האותיות השפתיות (ב', מ', פ'), ביחד עם כל הצלילים שאת רכישתם בוודאי החל כבר לקראת גיל שנתיים (a, e, i, o, u). עד גיל שלוש, נצפה מהילד לבטא את האותיות השפתיות במילים בצורה תקינה (פרה, אבא, מנוף).

עד גיל ארבע אנחנו מצפים מן הילד שיידע להגות את מרבית האותיות. לא פעם מתקשים ילדים בהגייה של אותיות שורקות (ז', ס', צ', ש'), נצפה להגייה ברורה של אותיות אלה ובעצם להתפתחות מושלמת של השפה עד גיל שש.

 

מתי כדאי להיוועץ בקלינאית תקשורת?

כל ילד מתקדם בהתפתחות השפה בקצב שלו, ועל פי האופן שבו הוא נחשף ומעבד את חוויות יומו. נמליץ לשקול פניה לקלינאית תקשורת במקרים של ילד בן ארבע - חמש ששומע דיבור תקין אצל המבוגרים המשמעותיים והצוות החינוכי שאותו הוא פוגש על בסיס יומי, ואינו מדבר באופן ברור.

אם אתם שמים לב בגילאים האלה שלמבוגרים שאינם פוגשים את הילד על בסיס יומי קשה לפענח את הדיבור שלו, אם הילד משבש אותיות רבות או מתקשה בביטוי של הצלילים הבסיסיים של השפה - נמליץ על קבלת חוות דעת מקצועית מקלינאית תקשורת.

גם אם הילד בן החמש מחליף בין הברות (למשל, אומר "לחפד" במקום "לפחד"), נמליץ על בדיקה לזיהוי מוקדם של לקות שפתית וטיפול בה מבעוד מועד.

 

הטיפול אצל קלינאית תקשורת הוא נעים ועל הפערים ניתן בדרך כלל לגשר

חלק מן הילדים המגיעים לטיפול אצל קלינאית תקשורת נדרשים להדרכה בנוגע להגייה נכונה של המילים. הדרכה מקצועית משפרת לא רק את יכולתם להגות מילים ולהיות מובנים לסובבים אותם, אלא גם משפרת את התפישה השפתית שלהם לקראת התפתחות של מודעות מורפולוגית ופונולוגית, זיהוי אותיות ומוכנות לכיתה א'.

 

אפשר גם לעזור בבית

בכל מקרה בו הילד בוגר דיו והוא משבש מילים, ניתן לכוון אותו להגייה נכונה של המילה גם בבית. אם השיבוש הוא נדיר, יש מילה שהוא נוהג לבטא באופן משובש, אנחנו ממליצים על חזרה על המשפט שנאמר ("נכון! זה בלון!") בהיגוי הנכון. בלי ביקורת או שיפוט, בלי לצחוק על אופן הביטוי שלו. במקרים בהם מדובר על שיבושי הגיה במילים רבות - נמליץ להיוועץ בקלינאית תקשורת, לקבלת כלים מדוייקים וחיזוק העבודה עם הילד על הגייה נכונה והתפתחות שפתית תקינה. 

אתר זה פותח ע"י בניית אתרים בניית אתרים | אתר תדמית
© כל הזכויות שמורות למרחב אישי - מרכז רב תחמי לאבחון וטיפול בילד ובמשפחה