ביבליותרפיה במרחב אישי


ביבליותרפיה היא שיטת טיפול פסיכולוגית, אשר עושה שימוש בתהליכי קריאה וכתיבה בטקסטים ספרותיים. ההתייחסות הינה לנראטיב שבטקסט, וניתן להביאו בצורות נוספות לזו של המילה הכתובה, כמו: קטע ווידאו, סרט קולנוע, ואפילו חפץ דומם, אך עיקרון הכלת הנראטיב, תקפה בכולם. עולם היצירה הספרותי, או הקולנועי, משקף את עולם המושגים, הדימויים והחוויות בצורה אוניברסלית, ולכן יש בה את היכולת לעורר בכל אחד את עולמו הפנימי.

ההגדרה הרווחת בספרות המקצועית: "תהליך של התייחסות - גומלין דינמית בין אישיות הקורא כשדה פסיכולוגי, שמאפשר לקורא להשתמש בו לאבחון עצמי, הסתגלות וגדילה אישית". בפועל, משמשת הביבליותרפיה ככלי המאפשר לעקוף מחסומים רציונליים ולאפשר להגיע ביתר קלות ללא מודע של האדם, במטרה להעלות למודעות את הסיבות הגורמות לבעיה המציקה לו. וכידוע, בכל שיטות הטיפול הפסיכולוגיות - הבנת וידיעת הסיבות, הם חלק בלתי נפרד מהיכולת לטפל בתוצאותיהן.

בחדר הטיפול נמצא, חוץ מאשר המטפל והמטופל/ים, גם טקסט - "קול שלישי" - המובא מבחוץ או נכתב במהלך הטיפול, וסביבו נעשית העבודה הטיפולית, הדומה במהותה לתהליך תרפויטי המוכר מהפסיכולוגיה "הקלאסית" יותר ובעיקר מתחום הטיפול ביצירה.
מתוך ספרה של רחל צורן, "הקול השלישי" (2000): "שיטת טיפול בתחום הטיפול באמנות, אמנות הספרות במקרה הזה, המציעה להציב במרכז הדיאלוג הטיפולי תהליכי קריאה וכתיבה בטקסט ספרותי, ולראות בהם ערוץ מרכזי דרכו מתקיים הדיאלוג הטיפולי. תהליכי הקריאה והכתיבה בטקסט מתווכים על ידי הביבליותרפיסט, ופעולת התיווך מתועלת לתכליות תרפויטיות".

לביבליותרפיה כמה מטרות:

1. קירוב האדם לרגשות ולרבדים חבויים בנפשו ופיתוח היכולת להקשיב להם, לקבלם
ולהבינם.
2. "מתן קול" לנימים עדינים יותר של הנפש הנותרים, ללא סיוע הטקסט והטיפול,
חבויים ומודחקים.
3. הגמשת דפוסי התנהגות.
4. עזרה בפתרון קונפליקטים ובהתמודדות עם קשיים.

הביבליותרפיה מוצעת הן כאמצעי לטיפוח בריאות הנפש ולהתמודדות עם בעיות קיומיות ומשברים התפתחותיים באוכלוסייה הכללית והן כאמצעי תרפויטי לגבי ילדים ומבוגרים במסגרות טיפוליות שונות. היא מופעלת הן בטיפול יחידני והן בקבוצה, על ידי מגוון רחב של אנשי מקצוע: מורה, פסיכולוג, יועץ חינוכי, פסיכיאטר, ספרן ועוד, כל אחד לחוד או בצוותים ובצרופים שונים.

הביבליותרפיה היא שיטת טיפול המסייעת למניעה ולפתרון בעיות נפשיות וחברתיות באמצעות קריאה עצמית או קריאה מודרכת.
בטיפול הביבליותרפויטי פוגש האדם את עצמו באמצעות הטקסט. הוא מגיע לתובנה לגבי עצמו ומוצא דרכי התמודדות חדשות לפתרון בעיותיו. הביבליותרפיה מאפשרת לאדם לבטא במילים בעיות רגשיות, חרדות וכו'. בעזרתה ימצא האדם תמיכה, חיזוק הדימוי העצמי, תובנה ופורקן באופן עקיף ולא מאיים. 

ביבליותרפיה מתאימה במיוחד לילדים מאחר והיא מאפשרת להם לבוא במגע ולעבד את התכנים המציקים להם בדרך יצירתית ועקיפה.
 
לסיכום

המטרה של הביבליותרפיה היא לעודד דפוסי הסתגלות והתנהגות חיוביים, לספק מקור לתמיכה וכלי להגברת התובנה. באמצעות הטקסטים הילד בא במגע עם התכנים המציקים לו בדרך יצירתית ועקיפה המפחיתה את הסבל הכרוך במגע עם תכנים אלו ומקלה על היווצרותו של מגע מסוג זה. מעורבותו של ההורה בתהליך היא המבחינה בין ביבליותרפיה לבין קריאה עצמאית.
 
תפקיד ההורה בביבליותרפיה:

כדאי שההורה יקדים ויקרא את הסיפור או השיר, או אף יצפה בסרט בטרם הפעילות
המשותפת עם הילד. במהלך הקריאה או הצפיה המשותפת על ההורה להדריך, לכוון ולשאול את הילד שאלות.

עצות וטיפים - איך בוחרים ספר או סרט לביבליותרפיה:

בחר ספר או סרט, שאתה מכיר היטב.
כדאי לבחור יצירה קצרה ולא מורכבת, איתה הילד יוכל להתמודד.
בחר יצירה העוסקת בלבטים, דילמות, רגשות ונושאים בהם הילד עסוק.
בחר ביצירה המתאימה לגילו של הילד.
בחר יצירה המתאימה ליכולת ההבנה, לאופי ולמידת הרגישות של הילד.
אם הילד אוהב לקרוא או לראות סרטים כדאי להתחשב בהעדפותיו, כלומר להשתמש בסרטים או בסופרים שהוא אוהב.
אתר זה פותח ע"י בניית אתרים בניית אתרים | אתר תדמית
© כל הזכויות שמורות למרחב אישי - מרכז רב תחמי לאבחון וטיפול בילד ובמשפחה