ריפוי בעיסוק לילדים

ריפוי בעיסוק לילדים


מקצוע הריפוי בעיסוק (Occupational Therapy) הינו מקצוע טיפולי-שיקומי-חינוכי, שמטרתו לספק לאדם כלים ומיומנויות אשר יאפשרו לו להתמודד עם דרישות החיים. המקצוע מתמקד במגוון העיסוקים המבוצעים על ידי בני אדם בכל הגילאים וחשיבותם לתפקוד האדם ותחושת השייכות החברתית ורווחתו.
ריפוי בעיסוק במרחב אישי
הטיפול בריפוי בעיסוק מתמקד באבחון וטיפול בילדים מגיל שנה.
מטופלינו זקוקים לשיפור תפקודי מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה, לחלקם קשיים וחוסר ויסות במערכות התחושה, מיומנויות גרפומוטוריות לקויות , קשיי התארגנות, קשיים במיומנויות קוגנטיביות, צורך במוכנות לכיתה א' וקשיי כתיבה.
בנוסף ניתנות הדרכות וטיפול במיומנויות יומיומית- אכילה, הגיינה אישית והלבשה. 

 

ההתערבות הטיפולית בריפוי בעיסוק הינה מורכבת ויוצאת מנקודת הנחה שלכל אדם סגנון חיים, מטרות וצרכים שונים. גם ציפיות ודרישות הסביבה שונות מאדם לאדם. חלק מפעילויות היומיום משותפות לכל בני האדם, כגון רחצה, לבוש, אכילה, שינה וכו', אך ישנן פעילויות בהן כל אחד בוחר אם וכיצד לקיימן – מה ילבש היום, באילו סידורים עליו לטפל, מה עליו לקנות, מה יעשה בשעות הפנאי, איך יבחר את חבריו, במה יעבוד, האם ירצה ללמוד וכו'. כל אלה הופכים את האדם לפרט ייחודי.

מה קורה כאשר האדם אינו מסוגל לבצע פעילויות יומיומיות? כיצד הדבר משפיע על עצמאותו ותחושת הרווחה שלו? במקרים כאלה יכולים מרפאים בעיסוק לעזור.

הטיפול בריפוי בעיסוק נעשה בשיתוף פעולה עם הלקוח והמעגלים החברתיים הסובבים אותו, על מנת לזהות את הצרכים האישיים באופן הטוב ביותר ומתוך התייחסות ללקוח כמרכזי בקביעת המטרות, היעדים ואופן השגתם.
הטיפול מתחלק להערכת היכולת התפקודית (מבחינה גופנית, נפשית וקוגניטיבית), טיפול, המלצות המשך, ובמידת הצורך מעקב. הטיפול יכול לכלול חיזוק מיומנויות אצל הלקוח כדי לשפר את התפקוד, אך יכול לכלול גם שינויים בסביבה, כגון התאמת הבית ומקום העבודה בעזרת טכנולוגיות וציוד מותאם, הדרכת מלווים וקרובי משפחה כיצד לסייע בתפקוד, ועוד.

אילו ילדים זקוקים להתערבות של ריפוי בעיסוק?

ילדים המציגים איחור בהתפתחות התנועה, המתבטאת למשל בקושי בתכנון תנועה וסרבול תנועתי (נפילות מרובות, הפלות חפצים, אי סדר בסביבתם)
ילדים המתקשים בציור ובצביעה.
ילדים המתקשים בכתיבה, קצב העתקה איטי, כתב יד אינו ברור, כיוונים לקויים בכתיבה, מאמץ פיסי, עייפות וכאב בזמן כתיבה
ילדים הסובלים מקשיים בעיבוד וויסות חושי המתבטאים ברגישות למגע, רגישות לרעשים שונים, רגישות לאור, מגע חזק באחרים, חשש והימנעות מטיפוס על מתקני חצר וחשש מגובה.
ילדים הסובלים מקשיי קשב וריכוז.
ילדים המתקשים ביצירת קשרים חברתיים עם בני גילם, מבודדים יותר.

אוכלוסיית יעד נוספת בריפוי בעיסוק

מבוגרים: תהליכי הזדקנות, ירידה בזיכרון, ליקויים נפשיים, הדרכת מטפלים, מניעת נפילות, נגישות והתאמות דיור, אביזרי עזר לשימוש במחשב, ארגונומיה, שילוב בעבודה ולימודים, תפקוד לאחר אירוע מוחי, תפקוד לאחר החלפת מפרק הירך, ליקויים וקשיים פסיכוסוציאליים, טרשת נפוצה, ניוון שרירים ומפרקים, ירידה בראייה, קשיים בנהיגה, אביזרי עזר לתפקוד יומיומי, פגיעות שריר-שלד, דמנציה ואלצהיימר, סינדרום התעלה הקרפלית, סכיזופרניה, פגיעת ראש, הפרעות במצב הרוח, פרקינסון, כוויות

תפקיד המרפאים בעיסוק בטיפול בילדים נפגעי כוויות

צוות המטפלים בילד נפגע כוויות בכלל ובפרט המרפא בעיסוק חייב להתחשב במספר גורמים המשפיעים על תוכנית הטיפול והם: תהליך ריפוי הפצע והצטלקותו, גיל המטופל, יציבותו הנפשית, רמת המוטיבציה לטיפול, תמיכת חברי משפחה וסביבה (Reeves, 2000).

הטיפול בכוויות ניתן לחלוקה לשלושה שלבים: שלב טיפול נמרץ, שלב שיקום חולי פנים ושלב שיקום חולי חוץ (Reeves, 2000). ריפוי בעיסוק עם נפגעי כוויות בדרך כלל מתקיים בשלב שיקום חולי חוץ.

תפקיד המרפא בעיסוק משתנה בהתאם למצב המטופל ולשלב בו הוא נמצא. המרפא בעיסוק מתכנן תוכנית התערבות ומעריך את צורכי השיקום של המטופל. התוכנית מתייחסת לילד באופן הוליסטי ואינה מתמקדת בפצעיו בלבד, וכוללת איסוף מידע אודות הילד, מסגרות בהן משתתף, צורת חיים ובני משפחה (Reeves, 2000). המרפא בעיסוק מסייע בהקניית הרגלים חדשים ומתפקידו לאפשר לילד ביצוע עיסוקי. ביצוע עיסוקי הינו תוצר של יחסים דינמיים בין האדם, העיסוק והסביבה. שלושת המרכיבים נמצאים באינטראקציה מתמדת בזמן ובמרחב והינם תלויי תרבות וגיל. ככל שהחפיפה בין המרכיבים גדולה יותר, כך ההרמוניה תהיה שלמה יותר והביצוע העיסוקי טוב יותר (Law et.al, 1997 ). עם התייצבות המצב הרפואי יהיו מטרות הטיפול: שיפור בתפקודי יום יום (אכילה עצמאית ככל האפשר, טיפול עצמי בכוויה, הגיינה אישית, הלבשה), ושיפור בתפקודים חברתיים ( משחק, מפגש עם חברים). בנוסף מתבצעת לילד הכנה לקראת חזרתו למסגרת החינוכית והכנת המערכת לקבלתו. (Pratt& Allen,19

89).

התערבות המרפא בעיסוק תכלול גם מניעת קונטרקטורות והערכת טווח תנועה, טיפול בקונטרקטורות שנוצרות, הגמשת הצלקת ע"י מסאג', יריעות סליקון וחבישות לחץ.

במרכז - מרחב אישי

הטיפול בריפוי בעיסוק מתמקד באבחון וטיפול בילדים מגיל שנה. מטופלינו זקוקים לשיפור תפקודי מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה, לחלקם קשיים וחוסר ויסות במערכות התחושה, מיומנויות גרפומוטוריות לקויות , קשיי התארגנות, קשיים במיומנויות קוגנטיביות, צורך במוכנות לכיתה א' וקשיי כתיבה. בנוסף ניתנות הדרכות וטיפול במיומנויות יומיומית- אכילה, הגיינה אישית והלבשה. במרכז ניתנים טיפולים בצלקות וכן הדרכות להורים ולגורמים רלוונטיים בסביבתו של הילד.

מרחב אישי - מרכז רב תחומי לטיפול בילד ובמשפחה ממוקם ביהוד אשר בבקעת אונו.

לפרטים על נילי וינרוב, מרפאה בעיסוק במרחב אישי 
לפרטים על קרן פילוסוף - חכם, מרפאה בעיסוק במרחב אישי
אתר זה פותח ע"י בניית אתרים בניית אתרים | אתר תדמית
© כל הזכויות שמורות למרחב אישי - מרכז רב תחמי לאבחון וטיפול בילד ובמשפחה