פסיכולוגיה ופסיכותרפיה

פסיכולוגיה


פסיכולוגיה הינה תחום במדע שקשור במחקר, הבנה מיטבית, הצעת מענה למימוש התפתחות רגשית ואינטלקטואלית לאדם. 
מקור השם מיוונית ומשמעותו תורת הנפש. לפסיכולוגיה תחומים שונים. במרחב אישי ניתנים טיפולים פסיכולוגיים ע"י:
פסיכולוג חינוכי, התפתחותי וקליני. אנשי המקצוע מוסמכים ומיומניים במתן סיוע ברגישות ומקצועיות. בנוסף לטיפולים פסיכולוגיים, פרטני או קבוצתי הכוללים הדרכת הורים כחלק בלתי נפרד מהתהליך הטיפולי בילדים עד גיל 18 מתבצעים גם אבחונים.


אבחונים

הורים, מורים ומטפלים מפנים לאבחונים פסיכודודקטים, דידקטים ופסיכולוגיים בכדי לקבל מענה לשאלות סביב תפקודו של הילד: בשלות לכיתה א', קשיים בתפקוד בבית הספר הכוללים קשיים לימודיים, חברתיים, התנהגותיים, רגשיים או לחלופין קשיים המתגלים בבית: קנאת אחים, קושי בקבלת גבולות וסמכות הורית, פחדים מסוגים שונים, רגרסיה להתנהגות ילדותית, תגובות למצבי משבר, חירום או טראומה ועוד'. 

באבחונים הפסיכולוגיים והפסיכודידקטיים נבדקים מספר תחומים: תחום האינטיליגנציה בו נבדקים ערוצי הקליטה והתפיסה, עיבוד המידע, יכולת הלמידה והשינון ושימור בזיכרון כמו גם, יכולות וכישורים דידקטיים. בנוסף נבדק התחום הרגשי. 
האבחונים הפסיכולוגיים והפסיכודידקטיים מסייעים באיתור הסיבות לקשייו של הילד ובהתאם ניתנות המלצות לפניה לגורמי טיפול שונים. כמו כן, המלצות לבית הספר והתאמות לבגרויות. 


פסיכולוגיה התפתחותית

הפסיכולוג ההתפתחותי פועל מתוך הבנה והכרה ביחסי הגומלין המתקיימים בין תהליכים גופניים, נפשיים וחברתיים, המעצבים ללא הרף את האדם. השענותו על גוף הידע המחקרי והקליני אשר עוסק באופן בו תהליכים אלו באים לידי ביטוי לאורך התפתחות הילד, מאפשר לו להתעמק באיתור ובאבחון קשייהם ההתפתחותיים של ילדים, והתאמת שיטת הטיפול להם ולמשפחתם. טיפול זה יכול לכלול סיוע רב מערכתי ורב מקצועי (התאמת מסגרת חינוכית ייחודית והכוונתם של צוותי טיפול פארה רפואיים)     ו או טיפול פסיכולוגי לילד ולמשפחתו. אחד המודלים היעילים לטיפול פסיכולוגי בתקופת הינקות, הגיל הרך והילדות הינו טיפול הורה-ילד (טיפול דיאדי).

טיפול הורה - ילד, טיפול דיאדי

המודל של טיפול הורה-ילד צמח מתוך חיבור בין מספר גישות פסיכולוגיות המדגישות את חשיבות הקשר בין ההורה לילדו, ההשפעות ההדדיות והיחסים הנבנים ביניהם, כתורמות להתפתחותו הרגשית, החברתית והשכלית של הילד.  על כן, במודל טיפול זה ההורים נתפסים כ"סוכני השינוי" וההשפעה המרכזיים ביותר בחיי הילד ונדרשים לכן, לתפקיד פעיל ומשמעותי. סיבות ההפנייה לטיפול הורה-ילד הינן מגוונות וכוללת את כל טווח הבעיות בגיל הצעיר.


 
כיצד מתנהל טיפול דיאדי?

המטפל נפגש מדי שבוע עם הדיאדה אם-ילד או אב-ילד לסרוגין, בנוסף למפגש עם ההורים אחת לשלושה שבועות. המטפל צופה ישירות ביחסים ובאינטראקציה בין ההורה לבין הילד, ובשונה מהטיפול הפסיכולוגי הפרטני, אינו מסתמך רק על דווחי ההורים. 
בסיוע המטפל, יכול ההורה  "בזמן אמת",  תוך כדי אינטראקציה עם ילדו, לחשוב ולהבין את ילדו בדרך חדשה ואחרת ולשנות את דרכי התקשורת עמו.  במפגש הדיאדי ההורים והילד לומדים יחד על הכוונות, המחשבות והרגשות שמכוונים את התנהגותם.
     
הטיפול פסיכולוגי ופסיכותרפי לילדים ולהורים מועבר - במרחב אישי ביהוד 


 

טיפול קוגנטיבי התנהגותי - CBT

שיטה טיפולית פסיכולוגית ממוקדת וקצרת מועד, שמטרתה בין היתר לשנות דפוסי התנהגות מקשים, מגבילים, מזיקים, ולא מועילים, לצד שינוי בחשיבה מגבילה ומוטעית. הטיפול הינו אקטיבי -הן מצד המטפל והן מצד המטופל - דבר המשפיע על איכות הטיפול ותוצאותיו .

הטיפול עוסק בהכרת המצוקות, מקורות החרדה, המתח, הפוביות, הדיכאון ועוד. הטיפול בוחן את המחשבות הכלליות, הרעיונות הדימויים המנטאליים, האמונות ופרשנויות החיים, תוך הצבת מטרה לשינוי התנהגויות המחבלות בתפקודינו היומיומי.
טיפול CBT  הינו שיטה שעל פי מחקרים נמצאה כמוצלחת  באיתור ושינוי התנהגותי - שינוי המתבצע ומושפע מתוך הטיפול, ובעקבותיו. 
      



לטיפול מספר מטרות:

1. שינוי התנהגותי - בו המטופל נחשף באופן הדרגתי לקשייו ולמצוקותיו, על מנת ליצור שליטה בהם ולהתמודד עמם.
 
2. שינוי קוגניטיבי - העוסק בזיהוי המחשבות המגבילות, איתגורן בשיטות שונות תוך הכנסת אלטרנטיבות חשיבה אחרות.
המטרה העיקרית בטיפול זה הינה הבנת התבנית החשיבתית הנוכחית, זיהוי המחשבות המגבילות , ופיתוח תבניות חשיבה אלטרנטיביות מועילות.
 
3. עזרה בפתרון משברים וקונפליקטים עכשוויים שונים, ופיתוח דרכי התמודדות יעילות יותר. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מסייע בפתרון בעיות רגשיות, חברתיות, ונפשיות. CBTמתאים לטיפול בסוגים שונים של מצוקות, תוך שהוא משקף את דרכי החשיבה והתגובה של המטופל, ביחס לשלל מצבים בחיי היום יום. הדגש בטיפול זה משתנה בהתאם לסוג הקושי וליעדי המטופל/ת.

 
התאמה טיפולית

טיפול זה מתאים לכל קבוצות הגיל – ילדים, נוער ומבוגרים, תוך שהוא מאפשר הפחתת הסימפטומים מגבילים, ויצירת שליטה טובה יותר של המטופל בקשייו, תוך סיפוק  איכות חיים טובה יותר.
 

סיכום

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוקד מטרה/יעד.עוסק בשינוי התנהגויות המקשות  ופוגעות בתפקוד אופטימאלי של היחיד ושינוי חשיבה מזיקה. הטיפול הוכח כיעיל ביותר במניעה ובפתרון של תסמונות כגון: פוביות, חרדות, דיכאונות, בעיות של אכילת יתר, בולמיה, הפרעות קשב וריכוז, בעיות בכישורים חברתיים ועוד. שיטה טיפולית זו, הזוכה לגיבוי הולך וגובר מחוקרים בתחום הפסיכולוגי , הוכחה בפועל  כיעילה , הן בטיפול הבינאישי , והן בטיפול הפרטני , והיא קוצרת הצלחות רבות .

פסיכותרפיה
 

טיפול פסיכותרפיסטי הינו טיפול רגשי נפשי הממוקד בנפש האדם. פסיכו=נפש, תרפיה=ריפוי, דהיינו, ריפוי נפשי. טיפול נפשי זה מתבצע על ידי אחד מהמקצועות הבאים: פסיכיאטריה, פסיכולוגיה קלינית, עבודה סוציאלית קלינית וכל מי שלמד במסגרת בית ספר לפסיכותרפיה וקיבל תעודת הסמכה המעידה על כך (בד"כ לימודים אלה מיועדים רק לסקטור שצוין לעיל). במסגרת הפסיכותרפיה קיימות מגוון שיטות טיפול כאשר קיימת חלוקה ברורה בין פסיכותרפיה על פי הגישה הקוגניטיבית ביהביוריסטית, ובשמה המקוצר מכונה CBT ( (Cognitive Behavioral Therapy לבין פסיכותרפיה בגישה דינמית - פסיכואנליטית.   

פסיכותרפיה בגישה CBT מעוניינת להכחיד את הסימפטום המפריע לאיכות החיים של המטופל ובד"כ יעילה במקרים של חרדות שונות שהשלוחות שלה יתבטאו בפוביות על כל גווניה, הפרעה טורדנית כפייתית ( (OCD- Obsessive Compulsive Disorder. מחקרים מוכיחים כי בהפרעות דיכאון קשות – דיכאון קליני עמוק, השיטה הזו עשויה להיות יעילה בהחזרתו של המטופל לתפקוד חיצוני. טיפול זה ממוקד בהפרעה ספציפית והעבודה בשדה הטיפולי יהיה בעיקר על הכחדת הסימפטום, ולכן יהיה קצר מועד (כמובן שזה משתנה ממטופל למטופל).

מנגד, הפסיכותרפיה בגישה דינמית מתמקדת בגורמים אינטרה פסיכיים עמוקים, דהיינו בגורמים נפשיים שבתוך האדם, ומטרתה להבין את מה שיצר את הסימפטום וקיבועו בתוך המבנה הנפשי של האדם. הטיפול שיתקיים בחדר, יהיה בקצב שהמטופל מכתיב, והקשר הטיפולי שיתהווה במרחב הטיפולי, יאפשר הגעה לאזוריים נפשיים שהיו מוסתרים או לא נגישים ברמת המודע, כאשר העבודה המשותפת בין המטופל למטפל תאפשר העלאת תכנים לא מודעים אלה, על מנת להבין מדוע המטופל משחזר התנהגות כזו או אחרת, מה מפעיל אותו, מדוע כל פעם הוא נופל לאותם בורות, או לאותה התנהגות שאינה משרתת אותו כפי שהוא מייחל, איזו חוויה הוא משחזר במגע שלו עם האחר, וכיצד הבנה ומודעות עמוקה של תכנים האלה יכולה להביא לשינוי מבני בנפשו וכך גם לשינוי הדפוסים באופן אוטומטי. בתוך הפסיכותרפיה הדינמית, שבד"כ מזוהה עם הגישה הפסיכואנליטית, קיימים גישות שונות בהבנת נפשו של האדם, אך לכולן מכנה משותף כללי והוא ההבנה לעומק את חלקי הפאזל הנפשי. מתוך כך, הפסיכותרפיה הדינמית מתקיימת בתהליך ארוך טווח שמאפשר למטופל להביא את עצמו בקצב שמתאים לו ולהתפתחות תהליכים בין המטופל למטפל המהווים את המיקרוקוסמוס של היחסים שהמטופל מנהל בעולם בחוץ. 


לפרטים על ציפי אסף, פסיכולוגית חינוכית מומחית במרחב אישי
לפרטים על טלי לביא, פסיכולוגית קלינית מומחית במרחב אישי

אתר זה פותח ע"י בניית אתרים בניית אתרים | אתר תדמית
© כל הזכויות שמורות למרחב אישי - מרכז רב תחמי לאבחון וטיפול בילד ובמשפחה